Verslag nog te goed - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu Verslag nog te goed - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

Verslag nog te goed

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

10 Mei 2019 | Spanje, Ribadeo

Al met al zijn we in het dorpje Santa Marina terecht gekomen en voor een ieder was er gelukkig een slaapplek. Er kwamen nog meer pelgrims langs en ja wij keken onze ogen uit, zoveel pelgrims opeens!! Maar wel heel gezellig. Om 19.00 afgesproken om met elkaar te gaan eten. Uiteindelijk zaten we met 5 Zwitsers, 1 Zweedse, 3 Duitsers en 1 Luxemburgse aan tafel. Ja wat mooi en gezellig, dit is ook de Camino. Leuke gesprekken, misschien nog een vakantiehuis uitwisseling met een Zwitserse. Zij vinden de zee geweldig en wij de bergen, dus wie weet, adressen zijn uitgewisseld.

5 mei: Bevrijdingsdag in Nederland en Thijs is jarig.
Vanmorgen met zijn allen ontbijt en gaat ieder zijn eigen weg weer. Van allen weer afscheid genomen, ja zo gaat dat.
Wij ook weer op pad en moesten nog een aantal keren omhoog en naar beneden. Maar dan krijg je ook weer prachtige uitzichten over de golf van Biskaje, de blauwe zee, de golven voor terug. Ja het blijft ieder dag weer een prachtig gezicht, het verveeld ons niet.
Onderweg bij de kleine baai playa ría Cabo kwamen wij de jonge wereldreizigers tegen. Wij hadden gisteren al over hun gehoord, ja zo gaat dat op de Camino, je hoort alle bijzonderheden van bijzonder mensen!! Het stel liep met hun bagage op een steekkar en overnachten zoveel mogelijk in hun tent. Wij zagen een tent bij de kleine baai staan, zij zaten verderop in het zonnetje op een steen, heel idyllisch. Hebben een tijdje met hun gepraat en gehoord wat ze van plan zijn. 2 jonge mensen uit München, bezig met hun wereldreis. Wilden niet zoals anderen direct op het vliegtuig stappen naar de andere kant van de wereld, maar eerst eens gaan lopen in Europa en in Lissabon de oversteek gaan maken. Ja een prachtige onderneming van 2 speciale jonge pelgrims.
Morgen naar de mooie stad Luarca ,willen deze gaan bekijken op advies van onze vriend José uit Bilbao.

6 mei: We hebben vandaag een vrij relaxte wandeldag gehad. Veel
“ plat” gelopen, kwam ons als Groningers wel goed uit. Wat niet erg aangenaam was dat we stukken bij de weg langs moesten lopen. Kwamen een paar x een automobilist tegen die toch zo verschrikkelijk hard reed. De rillingen op je rug, maar dit hebben we ook weer overleefd. Mooie auberge gevonden in de binnenstad, even rusten en dan deze weer bijzondere stad bekijken. Luarca is een van de belangrijkste historische havens in het westen van Asturië. Van de oude kustplaats zijn nog stadsdelen bewaard gebleven uit de middeleeuwen o.a de Pescaderia/ visafslag. Zijn we nog even naar binnen geweest, wordt nog steeds vis verhandeld. Bijzondere soorten vis gezien. Ook de oude vissers zaten op hun bankje, vast over de Europese
visprijzen te praten!! De kapel van de Virgen Blanca en de begraafplaats lagen boven op de berg aan de andere kant van de baai. Dit hebben we maar op afstand gezien, we hadden niet veel trek om op dat moment nog weer naar beneden en weer naar boven te lopen. Het beroemde mooie kerkhof ,waar het vol moet staan met prachtige grafkelders, ligt de Nobelprijswinnaar Severo Ochoa , die in 1905 in Luarca is geboren, ook begraven. Ach ja gewoon even weer googelen!

7 mei:Ook de plaats Villapedre waar de Romaanse Santiagokerk uit de 13e eeuw staat. Helaas hebben we de heilige Jacobus als Morendoder niet kunnen bewonderen, deze kerk was ook weer gesloten
Ja en nu zijn we alweer een x aantal km door gelopen en zitten nu op een heerlijke doorgezakte bank in een oud gerestaureerd schoolgebouw in Piñera. Dit is onze plek waar we vannacht overnachten. Dit is ook weer een pelgrimsherberg. We hebben ons aangemeld voor het eten, dus vanavond weer gezellig met elkaar aan tafel. Ja en zo voltrekt zich het leven van deze 2 pelgrims uit Uithuizen al bijna 6 weken, nog steeds met veel plezier en gezelligheid en prachtige indrukken.

Het is weer een heel verslag geworden. Ik maak van elke dag een verslagje, zodat ik mij niet in 1 x alles weer moet gaan herinneren. Want o jé, het geheugen van een pelgrim!!!

Doeii groetjes Heine en Lily
Ps foto’s houden jullie nog te goed, internet /wifi werkt niet aldoor goed.

Mooie plaatsjes waar we weer door heen zijn gekomen zijn o.a Soto de Luiña- Novellana - Santa Marina-Ballota- Tablizo-Cadavedo. Deze etappe werd al in 1501 door een Franse pelgrim in zijn dagboek beschreven.

• 13 Mei 2019 - 10:45

Vicky:

Hallo Lily en Heine,

Weer erg leuk om jullie ervaringen mee te beleven op deze manier. Petje af hoor!
    Nog heel veel plezier en vooral, geniet er van.

Vicky