Op de grens van 200 km - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu Op de grens van 200 km - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

Op de grens van 200 km

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

16 Mei 2022 | Spanje, El Burgo Ranero

O jé, ik loop weer dagen achter en schrijf dan wat als concept in mijn mail en vul het steeds wat aan. Vergeef mij ,want het valt soms niet mee om elke dag wat te schrijven.

Het was zondag 8 mei en Moederdag en ja hier weer op de Camino voor de 3e keer. Op Camino zijn is in het voorjaar voor ons het beste te doen qua temperatuur. Nu moet ik zeggen dat het vandaag ook erg warm was. Gelukkig grotendeels onder bomen kunnen lopen, af en toe een stuk asfalt en dan voel je echt het verschil. Wat is een boom dan heerlijk om onder door te lopen of om even in een bos koelte op te zoeken.

De 3 jonge dames uit Duitsland, Canada en Amerika ook weer tegen gekomen. Vonden dat ik er weer zo mooi uitzag met de bloemen in het haar. Gezegd, ladie’s het is Moederdag!! Nou kreeg flinke knuffels van de damesen de Canadese die ook moeder is ook nog knuffels van ons allen. Stonden we daar met zijn viertjes gek te doen en Heine maar lachen.

Ja en dan zijn we nu dus alweer een week verder. Het leven van een pelgrim is mooi maar ook druk, vandaar weer een week later om wat te schrijven. We hebben deze week weer doorstaan met in ieder geval Heerlijk wandelweer. Soms wat te heet [e-1f975] vooral het saaie stuk vanaf Leon naast de autoweg. We hebben bijna 3 dagen vreselijk veel lawaai moeten verdragen en benzine luchten moeten inademen. Wij hoorden dat het zo druk op deze weg is ivm de Tolwegen die veel vrachtwagens vermijden vanwege de hoge kosten. Ja en dan loop je door de dorpen en denkt, jeetje wat hebben deze mensen veel te verduren met dat lawaai. Ons gezicht maar naar links waar we nog van alle moois een beetje konden genieten. De oude kerken die vol zitten met ooievaars die hun jongen aan het voeren zijn. De zwaluwen die druk bezig zijn met hun nesten en hebben ook al jongen gezien in het nest. Onze koekoek heeft 3 dagen niks van haar laten horen. Ja de dag voor Leon en 2 dagen erna niet, met al dat verkeer ook zeer verstandig. Maar nu vandaag op 15 mei weer een steun in de rug gekregen van haar en dat waren we ook nodig. Vanmorgen vertrokken uit Rabanal del Camino naar El Acebo de SanMiguel. Een prachtige tocht met aan het begin Mist naar Cruz de Ferro, net zoals in 2014. We kwamen natuurlijk weer door het schitterend oud dorpje Foncebadon die in 2014 nog niet zo vol stond met auberge’s en een vaste weg!! De weg was toen nog een rolling stone weg!! Ja de tijd zorgt goed voor de inwoners van Foncebadon en de pelgrims. Zelf vind ik het altijd jammer dat alles zo toeristisch aan het worden is, maar goed ik leg mij erbij neer. Ik weet ook dat als de Camino niet door deze dorpen was gegaan deze ten dode zouden zijn opgeschreven. Door naar Cruz de Ferro en dat is toch ook weer een speciaal plekje op de Camino. Velen leggen hier een steen neer die je meeneemt vanuit huis met emoties!! Ook ik had een steen mee genomen vanuit huis. In gedachten bij de lieve mensen die ik moet missen in mijn verdere leven, ja verdrietig[e-1f622] maar dat mag er ook zijn. Nog een mooi gesprek gehad met een jonge Canadese. Wilde weten waarom ik de steen heb neergelegd, uitleg gegeven. Zij was met een georganiseerde reis, maar wist nu heel zeker dat zij de Camino een keer helemaal zou gaan doen. Ja en toen weer verder en de top van 1500 meter bedwongen!! Dat gaat wel en je hebt natuurlijk heel wat conditie opgebouwd in deze afgelopen 4 weken, dat merk je dan echt wel. Maar dan naar beneden, nou echt geen pretje want je staat met je tenen recht in je schoenen. Ben steeds blij dat mijn ritueel van dagelijks tenen afplakken goed helpt, nog geen blaar en blauwe nagels te bespeuren. Maar het is weer gelukt en weer in een prachtig plekje terechtgekomen. Wat is het hier toch mooi, kan echt zien dat de dorpjes de afgelopen decennia zijn opgeknapt met behoud van de mooie details van deze streek. Heerlijk gegeten met het dagelijks wijntje en kwamen we de jonge Australische Dani van 31 jr weer tegen. Ze was de afgelopen tijd wat aan het feest vieren geweest maar moest nu maar weer verder, haar budget begon aardig te slinken. Ook nog steeds nadenken over, wat ga ik verder doen in mijn leven. We komen deze vraag bij veel jongeren tegen hier op de Camino.

Landschap vervuiling!!

Wat Heine en ik wel heel jammer vinden is de landschap vervuiling!! Heb ik het maar niet over de vele vele windmolens boven op de bergen maar de vreselijke nieuwe borden die de weg met de pijl aangeven. Ja de Camino Frances is Unesco werelderfgoed geworden en daar horen helaas die grote lelijke bewegwijzering borden bij. De mooie oude kleine paaltjes met gele pijl en schelp staan er dan nu voor paal bij, ja heel jammer en jammer van het geld wat hiervoor is uitgegeven. De grote lichtgevende borden geven ook velen aanleiding om er maar wat op te gaan kalken, ja heel jammer. Maar goed, hier leggen wij ons ook maar weer bij neer!! We gaan ons niet meer ergeren maar verwonderen ons hierover.

Leon, de prachtige mooie stad en zijn kathedraal steekt er met kop en schouder boven uit. Hier ook maar een bezoek aan gebracht en dan kijk je ook weer je ogen uit. Wat een rijkdom, wat een prachtige beelden, geweldig, wat een kunstwerken. Bij het verlaten van de kathedraal hoorde ik mooie gitaarmuziek en bij een poortje zat een muzikant. Ja en dan staat er nog een pelgrim en laten we nu niet allemaal uit Nederland komen. Ja grappig, waren op dat moment nog niet veel Nederlanders tegengekomen. De gitaarman was al jaren in Spanje en gaf wat Engelse les en samen met gitaarspel kon hij zijn kostje verdienen. We hadden een prachtig appartement voor 2 nachten op het plein van de Mayor, midden in het centrum. Heerlijk weer dus avonds lekker op terras en even de toerist zijn!! Beetje rond lopen door de prachtige oude straatjes. Wat een geschiedenis!! Ook mooi om te zien hoe hier de was hangt te drogen tussen de straatjes in. Google zelf maar eens op Leon!!

Nu in de stad Ponferado met zijn groot kasteel en Basiliek. Ach ja, tis misschien eentonig maar ook weer zo geweldig mooi. Komen ogen tekort en dan hoor je ook weer prachtig gitaar en viool muziek, past hier ook echt in deze middeleeuwse Entourage.

Elke avond hebben we wel tafelgenoten, je nodigt elkaar gewoon uit. Vanavond de 4 Amerikaanse mannen, die we de laatste dagen regelmatig tegen komen. Vol enthousiasme en blij met Nederlanders zijn, amazing, vooral de stroopwafels [e-1f602]

Ja gewoon gezellig, in eenvoud en in [e-262e]️

Daar loop je de Camino voor.

Morgen maken we voor de 3e x mee dat Heine jarig is op de Camino. Weet dat hij er niks mee heeft, maar zal er zeker wat aandacht aanbesteden. In ieder geval morgenavond een Luxe hotel!!

En morgen bereiken wij ook de 200 km paal!!

Goed lieve lezers, het is genoeg en zal dit weer proberen op de site te zetten met een aantal foto’s.

• 16 Mei 2022 - 22:20

Jack Poel:

Van te lezen dat het goed gaat met jullie, ik ben mij aan het voorbereiden op de tocht naar Roncesvalles!

Groeten aan Heine!

• 16 Mei 2022 - 22:29

Roelie:

Wat weer leuk om te lezen.
    Heine, proost! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik kijk uit naar het vlgende deel van de route, gaan de herinneringen komen.

• 16 Mei 2022 - 23:21

Gerard En Orty:

Lieve Pelgrims,
    Allereerst, Heine van harte gefeliciteerd morgen met je verjaardag. Wat een mooi verslag weer.
    Een pelgrim uit Leeuwarden vond het op de Camino Frances te druk en is naar Zamorra gegaan met de trein om vandaar uit de Camino de La Plata te gaan lopen. Hij was tot aan Burgos gekomen. Lieve pelgrims nog een mooie voortzetting van jullie Camino.
    Liefs en Buen Camino

• 17 Mei 2022 - 09:51

Jan En Wia:

Lieve mensen,

Goed om te horen hoe het jullie vergaat op jullie pelgrimage,
    en ons een beetje voor te stellen hoe en wat er onderweg op jullie pad komt.
    Ook voor Heine de felicitaties vandaag....!!!!!
    Ga lekker door in gezondheid ( !!) en met het opdoen van levenservaring, zodat de dingen een beetje in perspectief mogen blijven. Het leven is kostbaar.
    lieve groetjes en een 'hugh' voor jullie.

Jan en Wia

• 17 Mei 2022 - 14:22

Nel:

Dag lieve mensen. Wat weer een mooi verslag Lily, in gedachten loop ik dan met jullie mee. Het lijkt mij een heel avontuur.En gelukkig zonder blessures.Stiekem ook wel weer jaloers hoor, dat heb ik elke keer als ik jullie verslag lees.
    Knap hoor 220km. Geweldig in een woord. Heine alvast gefeliciteerd met je verjaardag. Lily zal er vast aandacht aan besteden.
    Lieve mensen, nog heel veel wandelplezier en dikke kus van mij.

• 17 Mei 2022 - 16:45

Corrie Hemelop:

Hallo lieve pelgrims, fijn om weer zo'n mooi verslag te lezen.
    Ook dat het met jullie nog steeds goed gaat en lekker aan het genieten zijn.
    Heine gefeliciteerd met je verjaardag, ook bijzonder om het weer op de casino te vieren.
    Leuk al die verschillende mensen met andere nationaliteiten.
    De tijd vliegt al wandelend voorbij.
    Knuffels Corrie

• 17 Mei 2022 - 16:46

Corrie Hemelop:

En ook weer prachtige fotos

• 17 Mei 2022 - 20:15

Lucy:

Beste Heine en Lily,
    Van harte proficiat met je verjaardag vandaag.
    En een hele goede verdere pelgrimstocht gewenst.
    Nog steeds zonder mankementen als blaren, super.
    In gedachten wandel ik deze camino met jullie mee.
    Jullie verhalen: je hóórt het gezegd worden, zo rechtstreeks uit het hart en pen komen die. De laatste 200 km. zijn inmiddels ingegaan… Santiago de Compostela komt elke dag dichterbij.
    Hartelijke groet van Lucy

• 21 Mei 2022 - 20:12

Harry En Aaf:

Hoi Lily en Heine
    Mooie verslagen van jullie tocht op de Camino. Wij zijn niet echt trouwe volgers maar vandaag toch maar even lezen wat jullie beleven en hoe het gaat. Wij vinden het een hele prestatie wat jullie en genieten ook van de foto’s en verhalen. Heine nog gefeliciteerd en tot gauw

• 23 Mei 2022 - 18:04

Douwe: