In Galicia aangekomen. - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu In Galicia aangekomen. - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

In Galicia aangekomen.

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

10 Mei 2019 | Spanje, Ribadeo

Het is vandaag 10 mei en we beseften ons vanmorgen dat wij 40 dagen aan de loop zijn, niet te geloven!! Maar tis zo en vandaag zitten we ook onder de 200 km. O ja, ook moesten wij vandaag afscheid nemen van de prachtige, mooie en indrukwekkende kust De mooie kust die ons nu al 40 dagen vergezelt. Ja toch met een beetje weemoed,heb natuurlijk nog veel foto’s gemaakt en video’s. We hadden “geluk” het waaide behoorlijk, dus veel golven, af en toe krachtige tegenwind en dan weer wind mee. We hebben vandaag nml ook weer een stukje van de GR-E 9 mee gepakt, even van de Camino af om dit laatste stuk bij de kust goed mee te kunnen maken. Af en toe wat waaghalzerij, afgrond van de zee in je ooghoeken, maar ook dit weer overleefd. Ja zie je een mooi ezelpaadje en denkt dan,dit is de weg!! Nee dus,het weggetje liep uiteindelijk dood en moesten we nog een x bij de afgrond langs!! Maar goed het was weer een prachtige tocht vandaag en ja net zoals gisteren en eergisteren en al die andere dagen. Gisterenmiddag begon het te regenen en dat hield niet weer op tot diep in de avond. Maar vanmorgen weer droog, de zon en de harde wind. Gisteren in de Auberge in Tapia de Casariego geslapen. Direct aan de zee, een Daalders plekje, helaas door de regen niet buiten kunnen genieten, maar dat hebben wij vandaag ruimschoots terug gekregen. Ja het weer, wij zeggen steeds, wat hebben wij het getroffen in vergelijking met verhalen over april is de regen maand hier!! Zelfs onze vriend uit Bilbao begreep niet waarom wij in april gingen starten met de Camino.Heine heeft het eens uitgerekend en komen op hooguit 5 dagen regen en dan nog niet eens de gele dag.Ja niks veranderlijker dan het weer!! Maar het is prima wandelweer, van alles wat.

De pelgrims, ja gisteren weer een land erbij, Siberië/ Irkoetsk, ja maar die lopen ja zo hard, moeten in 4 weken in Santiago de Compostela zijn!! En dan de 2 Belgische dames, hadden thuis de hele route van dag tot dag uitgestippeld, maar bleken opeens 2 etappes vergeten te zijn!! Grote stress, hoe moet dit nou want ze liepen al ruim 30 km op een dag. Gezegd dan neem je toch een stukje met de bus!! Nou dat kon toch niet,waarom niet? Het is toch belangrijk de weg erheen. De dames bekeken het ook eens van deze kant, stukje met de bus en de stress was weg!! Ze bedankten ons de volgende dag, want het gaf hun lucht. En de beide jonge wereldreizigers ook al weer tegen gekomen met hun steekkar, zo heerlijk relaxt op reis.
Ach ja en zo kom je zoveel leuke,lieve, gezellige en bijzondere pelgrims tegen.
Bij de auberge is het vaak ook gezellig vertoeven, als de eigenaar kookt zit je met een hele groep aan tafel.

Morgen weer verder de bergen in. We zitten nu in Galicië en we weten nog van 5 jaar geleden dat wij dit een indrukwekkende streek vonden. Komen nu van de zee en is een andere route dan did van de Camino de Francess. De laatste 100 km gaan wel druk worden want komen dan ook op deze route terecht. Maar zover is het nog niet, eerst nog wel een week rust met de pelgrims op de weg.
Ook nog wel leuk om te vertellen is dat wij natuurlijk de gele pijlen en schelpen volgen. Moet je tot voor Asturië de schelp met de stralen/open kant volgen, in Asturië is de dichte kant van de schelp de wegwijzer en nu in Galicia moet je de stralen/open kant van de schelp weer volgen, gelukkig staan de gele pijlen er ook bij, want hoe zo in de War raken!!

Nu lekker relaxen, om 19.30 uur weer een restaurantje opzoeken met een menu del Dia voor €12.00 en daar krijg je ook wat voor.
Heine neemt meestal als voorgerecht soep. Dan krijg je niet een bordje soep!! nee een hele soepterrine en daar schep he maar uit waar je zin in hebt.

Zo nu eerst weer genoeg en zal als nog proberen het vorig verslag en foto’s te plaatsen. Heb hier nu wat krachtiger WiFi .

Doe lieve groet voor iedereen die dit leest, Heine en Lily

Almuña- Luarca-Piñera-Navis-La Carridad-Porcia-Tapia de Casariego en dan stukken van de Gr E9 naar Ribadeo. Googel daar maar eens op, veel plezier.

• 11 Mei 2019 - 05:19

Katrien:

Wat een prachtige foto is 'afscheid nemen van de kust'