Nog maar 380 km - Reisverslag uit Llanes, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu Nog maar 380 km - Reisverslag uit Llanes, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

Nog maar 380 km

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

27 April 2019 | Spanje, Llanes

Ja de Titel !! Nog maar 380 km, dat is de weg die wij nog mogen gaan. Ja de weg naar Santiago de Compostela is belangrijk, aankomen is mooi maar dan is het over en uit en ben je geen pelgrim meer. Het leven als pelgrim is zo bijzonder en zo mooi. Je dagelijkse gang, de eenvoud uit je rugzak, valt niet veel te kiezen wat je aan moet gaan trekken, geeft veel rust, ja ja. Maar natuurlijk de weg waar wij over heen gaan, de pelgrims die ons voor zijn gegaan. Ik denk vaak aan de pelgrims van vroeger, die hebben toch heel wat moeten door staan. Denk alleen maar eens aan hun zware kleding en schoeisels die zij aan hadden en wij nu, wat een verschil. Het kunnen douchen, even handwasje, eten en drinken op tijd, lekker kunnen slapen. Ja tot nu toe gaat dat elke dag nog goed. Bijna 1 x geen plek kunnen krijgen want de hostels waren alle 2 vol vanwege vakantiekampen van de kinderen. Het regende op dat moment en dan zeggen ze 2 km verder is er wel plek. Maar de Spaanse km zijn langer dan in andere landen, horen dit ook vaal zeggen door de andere pelgrims. Maar opeens zag Heine zijn oog een bordje met Hotel!! Speciale prijs voor peregrino’s. Prachtige mooie oude villa en een kamer waar je U tegen zegt voor een zacht pelgrim prijsje en met goed ontbijt, ja zo hadden we weer een engeltje!!

Asturia ook weer een prachtig stuk van N Spanje. Afgelopen 2 dagen veel bij de kust langs gelopen, het was koud maar droog met een flinke NW wind, eindelijk hoge golven!! Prachtig om te zien en ook eindelijk surfers, prachtig gezicht.
De kustdorpen hier zien er prachtig uit, mooie stranden en gelukkig geen moderne hotels. In de stad Ribadesella zie je aan het strand nog prachtige huizen staan, je kijkt je ogen uit!! Huizen in de Franse stijl van begin 20e eeuw. Het was toen voor de Asturische bourgeoisie hip om de zomer in deze plaats door te brengen. “Gelukkig” zijn een aantal van deze villa’s nu een hotel en worden daardoor goed onderhouden. We hebben nml al veel verval gezien onderweg van de koloniale huizen, ja erg jammer!!
Maar goed, vandaag een mooie maar soms pittige route door het glooiend landschap van Asturia met al zijn koeien, die ons begeleiden met hun belgerinkel. Ja en dan door een dorp heen waar in het begin een blaffende herdershond je staat op te wachten, gelukkig aan een ketting, maar toch eng!! Controleerd de baas de ketting wel regelmatig?? Ja veel honden hier aan kettingen, een heel geblaf vanaf begin tot aan het eind van het dorp.
Vanmiddag door het dorpje Priesca gelopen, ons broodje op bankje bij de historische kerk van San Salvador, opgegeten. Helaas was de kerk dicht, zoals zovelen hier. ( ja de dieven)
We wilden verder maar begon een beetje te regenen en schuilden even onder de de boog van de ingang van de heel. Opeens hoorden wij dat er een deur open gedaan werd, dus erop af, want het is een kerk die gesticht is in 921, niet te geloven!! We mochten naar binnen en de aardige senorita liet ons de kerk van binnen zien. Prachtige muurdecoraties gezien en ik mocht ze op de foto zetten. Ja wat mooi! Maar googelen hoor!!

We zijn nu in de historische stad Villa Viciosa aangekomen. Googl maar eens weer, de moeite waard!! Het is in ieder geval de bakermat van de beroemde appel Cider. Onderweg al veel appelboomgaarden gezien en ook de brouwerij. Ja heel speciaal allemaal. Veel ciderbars aanwezig en we konden ook daadwerkelijk zien hoe een over de cider met een wijde boog in het glas geschonken werd, ja heel kunstig. Jaarlijks zijn hier wedstrijden voor. Vanavond maar even proeven. Ja het zal wel druk zijn, zaterdagavond en 1 dag voor de Spaanse verkiezingen.

Morgen gaan we op naar Gijjón en blijven daar een nachtje extra, hoop de voetjes nog even in de zee te krijgen, moet toch een x gebeuren. Maar moeten dan eerst 2 bergen gaan “ verzetten”, gelukkig is er op een aantal km voor Gijjón nog een auberge en hopen daar dan nog te kunnen overnachten, we zien wel.
Morgenvroeg ook de splitsing met de Camino Primitivo die laten wij maar links liggen, die is te zwaar met al zijn hoge bergen. Wij blijven tot in Galicia de kustroute volgen.

De knie van Heine doet het nog steeds goed!
De heup van mij doet het ook nog steeds goed!
Heine heeft1 klein blaartje. Dankzij ooit een tip van wandelvriendin Corrie Hemelop om de tenen preventief af te plakken, heb ik gelukkig nog geen blaar opgelopen. Ja want je komt ze hier echt tegen hoor, de pelgrims met behoorlijke en vele blaren!!

Maar goed weer een heel verhaal, hoop dat het goed gaat met het plaatsen!! Fijne Koningsdag nog, wij drinken vanavond even een Apoelcider op de koning!!
Doeei groetjes van Heine en Lily

O ja en het weer valt ons ook zo reuze mee, wij zijn er blij mee, want april is hier een regenmaand. In begin regen en nu lopen we er tussen door de laatste met af en toe een “stoevertje” , de bergen hebben de regen nu,zegt de plaatselijke bevolking .

  • 28 April 2019 - 07:35

    Nel:

    Wederom een mooi verhaal. Fijn dat jullie het fysiek aan kunnen.Maar wat zullen jullie genieten. Ik probeer het mij voor te stellen. Maar zoiets moet je beleven.En wat een geluk met de slaapplaatsen, toch wel een dingetje.Gisteren heb ik met Ria, Linda en Janny de tulpenwandeling gedaan. Helaas waren ze de tulpen aan het koppen, maar hier in Roodeschool had de boer hiermee gewacht.Netjes toch.Al met al hebben we 25km. Gelopen in druilerig weer. Maar het was er niet minder gezellig om.
    In ieder geval jullie nog veel plezier en ik hoor het wel weer.

    Liefs, Nel.

  • 28 April 2019 - 09:08

    Corrie Hemelop:

    Wat geniet ik van jullie avonturen, zo leuk om te lezen.Inderdaad wat Nel zegt je moet het zelf beleven. Dat gevoel krijg je waarschijnlijk hier niet.
    Super fijn dat het zo goed gaat met jullie en dat je nog steeds baat hebt bij het preventief afplakken.
    Een engeltje moet er af en toe wel zijn om jullie van een mooie slaapplaats te voorzien.
    Best wel lastig als je nog een eind moet lopen voor onderdak.
    Ik ga de plaatsen weer even googlen voor de beeldvorming.
    Het ga jullie goed op de laatste 380 km. hahaha dubbel genieten dus.
    Liefs Corrie

  • 28 April 2019 - 09:23

    Henriëtte Kamminga:

    Hallo bikkels,
    Weer erg genoten van jouw uitgebreid verslag Lily. Ik kan gewoon “meewandelen” a.h.w. De verwijzingen naar Google geven nog meer diepgang qua inleving in jullie pelgrimstocht. Het wandelen langs de kust en het lijfelijk ervaren van de weersveranderingen boven zee lijkt mij een onuitwisbare ervaring. Een beetje jaloers misschien? Nee, want dan zou ik een doorzetter op het gebied van wandelen moeten worden. Fijn dat het met de knie van Heine en de heup van jou Lily nog goed gaat. Nog “even” doorbijten. Ik heb veel respect voor jullie. Er zal vermoedelijk sprake zijn van doorzetten en karakter tonen, maar dat jullie genieten is wel zeker! Lieve groet Henriëtte.

  • 28 April 2019 - 10:14

    Christien:

    Lieve Lily en Heine

    Fijn te lezen dat het allemaal nog goed gaat met jullie.Ik geniet van jullie verslagen maar weet wel zeker dat het niks voor mij is. Ging gisteren ook de tulpentocht lopen maar aangezien ik een mooi weer loper ben ben ik er na 7.5 km.bij rustpunt Menkemaborg er mee gestopt.Had toen nog geen tulp gezien.
    Zag gisteren dat jullie achterdeur nu geschilderd is maar hij is nog lang niet klaar.Misschien tegen de tijd dat jullie terg komen .Zover is het nog niet dus nog veel wandelplezier Have fun. Veel liefs Christien

  • 30 April 2019 - 04:13

    Carla :

    Hallo Heine en Lily.
    Geweldig om jullie op deze manier te volgen. Ik Google ook af en toe naar je verwijzingen. Super. Ik zou heel graag ook een keer in die omgeving willen wandelen, maar dan niet als Pelgrim. Ik heb diep respect voor jullie

  • 30 April 2019 - 04:09

    Carla :

    Hallo Heine en Lily.
    Geweldig om jullie op deze manier te volgen. Ik Google ook af en toe naar je verwijzingen. Super. Ik zou heel graag ook een keer in die omgeving willen wandelen, maar dan niet als Pelgrim. Ik heb diep respect voor jullie

  • 30 April 2019 - 04:09

    Carla :

    Hallo Heine en Lily.
    Geweldig om jullie op deze manier te volgen. Ik Google ook af en toe naar je verwijzingen. Super. Ik zou heel graag ook een keer in die omgeving willen wandelen, maar dan niet als Pelgrim. Ik heb diep respect voor jullie

  • 30 April 2019 - 04:15

    Carla:

    Oeps, ik kon het niet plaatsen en nu staat het er 3 keer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lily en Heine

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 51097

Voorgaande reizen:

31 Maart 2019 - 15 Juni 2019

Route de North naar Santiago de Compostella Spanje

21 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: