Te goed en nieuw verslag - Reisverslag uit Llanes, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu Te goed en nieuw verslag - Reisverslag uit Llanes, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

Te goed en nieuw verslag

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

23 April 2019 | Spanje, Llanes

Onderstaand verslag hadden jullie nog te goed!! Hoop dat het goed gaat.
Vandaag 23/4 af en toe regen, maar weer zo mooi gelopen langs de kust, we lopen gedeeltes op met de GR E9, schitterend en wat een kliffen. Vanmorgen door het prachtig natuurgebied en bij de Bijfones dr Arenillas langs gelopen. Diepe kloof met een gat, waar tijdens ruigweer het water door omhoog spuit. Wat een natuur wonder!! De zee is nog steeds kalm, dus konden dit alleen op de foto zien. Maar de geluiden hieruit gaf een eng gevoel, een Zeewolf!!
Ik zou jullie graag wat willen laten horen, de geluiden van de koeien met hun bellen, de rust, de zee, maar ook de natuur willen laten ruiken en de “ouderwetse”geuren van een veeboerderij, wat ik nog herken als klein meisje op vakantie in Oostenrijk, ja heerlijk!!

3 dagen geleden hebben we ook weer op zo’ n schitterende plek geslapen. Het was zo mooi van eenvoud, echt basic!! Dat was in de plaats Cóbreces. We sliepen natuurlijk niet bij de monniken in de abdij maar in een apart gebouwtje. We sliepen daar met nog een Zwitser. Alle plek om eens je rugzak helemaal leeg te pakken!! We moesten ons melden en daar kwam een grote monnik aan en schreef ons in en we kregen weer een mooie stempel in ons pelgrimpaspoort. Overnachtingskosten waren ditmaal €6,00. De monnik nodigde ons gelijk uit om de heilige Mis van goede Vrijdag bij te wonen in de monumentale neogotische Cisterciënzerabdij Santa Maria de Viaceli. Ook echt even gaan googelen hoor, want zo bijzonder en ook weer zo prachtig.Staat trouwens nog een kerk hier, de San Pedro Advincula, ook weer zo groot!!

Maar goed, de mis bijgewoond en gelukkig niet zo weldadig allemaal, Heine vond het wat saai! Maar we hebben dr hele mis van anderhalf uur bijgewoond en waren blij met ons extra jasje, want het werd al kouder in de kerk. De monniken, heb er 18 geteld en waren al flink op leeftijd!! Verjonging is volgens mij hard nodig om dit alles voort te kunnen zetten.

Pasen is hier voorbij, het gewone leven voor een pelgrim gaat ook weer verder. We zijn nu bijna op de helft!! We gaan morgen Cantrabië verlaten en duiken Asturië in.
We zitten nu in een mooie hostel aan de rivier de Deva met kijk op de pico’s de Europe. Schitterend berggebied!
Nog een plaats die ik eigenlijk niet mag vergeten te benoemen is Santillana Del Mar,in het boek staat dat dit waarschijnlijk het best bewaarde monumentaal stadje is in Spanje. Maar ja, ondanks de regen die we daar hadden, liep je over de koppen van de toeristen!!
O ja en dan ook nog maar even de kerk van San Pedro de Orenā benoemen. Je loopt de heuvel op, het is erg stil en dan hoor je dr prachtige muziek, indrukwekkend. Je wordt ontvangen door een man die erg bevlogen is met zijn kerk. Vertelt van alles in het Engels gelukkig en krijgen dan nog een mooie schelp mee.

Weer een heel verhaal, maar we genieten nog steeds, zeggen steeds dat we geluk hebben met het weer, ja af en toe wat regen, maar gelukkig geen hitte!

Zo en nu weer Rust!! Doeiii groet van Heine en Lily

Maar we zijn nu natuurlijk alweer een dagje verder getrokken en hebben dank zij het moderne medium, de App, een mooiere kustroute kunnen volgen dan in het boekje van 2014 staat beschreven. App doorgekregen van een aardige Tsjech onderweg.
Je wilt er niet aan!!! Maar soms toch wel handig. Het was weer een prachtige klim na een goed ontbijt van koffie en chocolade croissant, ja en dat zijn geen kleintjes!! Op de top stond een klein kapelletje en daar stond een oude Spanjaard bij die een kaarsje voor ons opstak, op een goede Camino naar Santiago. Hij had er een centenbakje bijstaan, dus een paar €€ in gedaan. Ik denk dat deze man een leuk eurootje per dag verdiend!! Komen heel wat pelgrims langs

• 24 April 2019 - 04:49

George:

Ha, nu helemaal goed te lezen. Gelukkig want is weer een lekker leesverhaal. Moet prachtige natuur zijn zo aan de kust! Hopelijk houden jullie de regen nog wat af, hier is het zonnige weer bijna voorbij...loop ze

• 24 April 2019 - 17:39

Zoon Douwe:

Ha moeders en Heine,

Leuk om het zo een beetje mee te krijgen al wordt er natuurlijk ook redelijk wat gespamt via de app. Ga gerust daar mee door hoor :).
    Levert dat nog wat op, Monnik zijn? Misschien wat voor mij :)

Veel veilige en mooie kms verder en tot het volgende verslag maar weer!

Groet,
    Douwe

• 26 April 2019 - 15:37

Corrie Hemelop:

Lieve Lily en Heine
    Jaaah super wat een leuke foto van jullie en die van de klif pff behoorlijk diep.
    Heerlijk om jullie verslagen te lezen en dat jullie genieten blijkt wel uit de verhalen.

Liefs Corrie