Van alles wat over hospitaliseren. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu Van alles wat over hospitaliseren. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

Van alles wat over hospitaliseren.

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

13 April 2022 | Spanje, Santiago de Compostella

Hier weer een samenvatting update van ons van bijna 2 weken.

Wij hebben er nu een week hospitaliseren opzitten en ik moet zeggen dat het nog steeds erg leuk is om te doen. We hebben een leuke actieve groep met lachen ,gieren en brullen, maar ook serieus kunnen zijn. Er moet natuurlijk ook regelmatig even geëvalueerd worden en dat ligt de één beter dan de ander. Er zijn 5 nieuwelingen onder ons o.a Heine en ik die het snel onder de knie hadden wat er allemaal gedaan moet worden. Voordeel van nieuwelingen is ook dat er eens iets nieuws bedacht wordt om het wat makkelijker en overzichtelijker te maken in de schoonmaak.

We hebben nu ook wel door dat 2 weken genoeg is, want je staat de hele dag toch wel aan. Na een week begint de vermoeidheid toch wel te komen. We worden hier verder goed verzorgd, eten en een glaasje wijn is rijkelijk aanwezig. Bestel je 2 plakken met chocolade dan krijg je er 20!!! Bestel je 20 eieren dan krijg je er 50 enzzzz

Afgelopen donderdag een mooie rondleiding van DonValentin gehad door het prachtige museum en bibliotheek waar wel 15.000 boeken staan.

Eeuwen oude boeken in allerlei talen over het geloof, cultuur, medicijnen studies en ook de oorlogen van hier. Don Bibiano benoemde ook nog de oorlog in Oekraïne.

Toen nog met elkaar de kerktoren in waar het bijna 12.00 uur was. Don Valentin stond al te springen van plezier, kom op met die toren slagen. Nou het was me wel wat daar boven, de slagen gingen dwars door je hoofd heen en dat wel 2 x. Niet alles was te begrijpen want Spaans is natuurlijk de voertaal.en niet altijd te begrijpen voor ons, maar de Taal handjes en voetjes deden hun werk ook weer goed. Ja en toen weer achter elkaar aan via de zeer oude stenen trapjes naar beneden met het hoogste lied, ja het Ultreia lied, dit klonk zo geweldig. Na de rondleiding werden we door Don Valentin meegenomen naar zijn huiskamer waar we een heerlijk speciaal drankje en een koekje van hem kregen. Ik zat in de avondstoel van Don Valentin en kreeg persoonlijk van hem zijn dekentje om mij heengeslagen. Het dekentje waar hij iedere avond onderlicht om t.v te kijken.Ja ja!

Hartelijk afscheid genomen en bedankt voor de prachtige rondleiding in dit oude klooster. Je kijkt je ogen uit. We krijgen nog een rondleiding door de Kloostergang en mogen dan ook nog de Cripta S. X111 bekijken, dit is heel speciaal. Don Valentin geeft elke groep Hospitaleros zo’n rondleiding. Zo heeft hij een wekelijks uitje en verwend ons allen en zichzelf na die tijd met een heerlijk Baskisch borreltje en koekje.

Heine, Rob en ik zijn avonds nog naar de mis geweest, dit stelt Don Valentin erg op prijs,hij zwaaide nog even naar ons. Menig pelgrim komt hier langs voor een zegening voor hun Camino. Vanavond waren er weer veel landen vertegenwoordigd in de kerk en in onze Auberge. Zelfs vanavond iemand uit Oekraïne waar Don Bibiano een speciaal woordje voor had. (zie foto voor de landen)

Ja en dan heb je natuurlijk contacten met de vele pelgrims die aankomen en een bemoedigend woordje nodig zijn zoals wij in 2014 hier ook met een bemoedigend woordje ontvangen zijn. Je weet wat de pelgrims na zo’n vermoeide tocht nodig zijn.

Je hebt het gedaan Super, de rest gaat je ook lukken. Maar ook mensen een advies gegeven van ehhh heb je alle tijd?? ga dan morgen een klein stukje lopen, neem je rust, ja een busrit mag ook hoor, beter voorkomen dan genezen. Want het viel niet mee om over de besneeuwde en modderige paden te hebben moeten lopen, zwaar!

Het is alweer zondag 10 april en zit ik nu heerlijk op een bankje op de binnenplaats van de auberge in de stralende zon met een strak blauwe lucht. De sneeuw is al aardig gesmolten. Gelukkig heb ik de prachtige foto’s die ik regelmatig laat zien aan de pelgrims die dit alles niet hebben gezien.

De schoonmaak is gedaan, de was heeft buiten gewapperd aan de lijn en ja wie doet je wat. Hard werken maar ook hard ontspannen. Tussen de middag een heerlijke 3 gangen diner gehad. Er worden de aankomende dagen veel pelgrims en vooral Spanjaarden verwacht ivm Pasen zodat de stapelbedden in de kelder ook klaargemaakt moeten worden. Daar hebben wij gelukkig sterke collega’s voor zodat Heleen en ik even in het zonnetje kunnen blijven zitten, vandaag zijn wij even niet geëmancipeerd!!!

En zo gaan de dagen voorbij en ja we genieten nog steeds, al moet ik ook zeggen dat de vermoeidheid ook wel wat begint te komen. Dus 2 weken helpen is genoeg voor lichaam en geest.

Dagprogramma:

Om 5.30 uuropstaan als je vroege dienst hebt.

Om 6.00 uurde lampen op de etages aan.

Om 6.30 uurGregoriaanse muziek aan zodat de pelgrims heerlijk rustig ontwaken. Verderop het kapelletje openen zodat de pelgrims hier nog even heen kunnen gaan.

Om 7.00 uur1eronde over de etages ivm of iedereen al wakker is en bezig is om in te pakken. Ja er zijn pelegrina’s die soms nog druk bezig zijn met hun poederdozen en opmaak spullen. Enige haast is geboden want het is bijna 8 uur, dan moet iedereen eruit zijn.

8.00 uurgaan wij ontbijten en taakverdeling voor de extra werkjes. Op etage 1 is team Heleen bezig en etage 2 team Lily. Dirk gaat met de moderne rug accu stofzuiger het trappenhuis stofzuigen. De bedden zijn bedekt met een blauw rubberen hoes die elke dag schoongemaakt moeten worden incl de lockers. Via een seizoenrooster weten wij wat wij in onze periode extra moeten doen.

Om 9.00 uurLekkere dansmuziek op en poetsen maar.

We vinden heel wat spullen in/onder bed en in de lockers. Kleding, poederdozen, zelfhulp boeken, schoenen, gezichtsmaskers.

Om 11.00 uurmet elkaar koffie drinken in het restaurant naast het klooster.

Dan een paar uurtjes vrij/rondleiding van DV.

Om 13.00 uureten in 1 van de 2 restaurants, heerlijk 3 gangen menu, zelf uitkiezen!! Met glaasje witte/rode wijn en water.

Om 14.00 uurhebben de 2 van vroege dienst een siësta.

De anderen verdelen zich over de voordeur om de pelgrims te ontvangen en alles in goede banen te leiden. Want er moet een papier ingevuld worden. Dan naar de Mostrador om je in te schrijven voor een bed. Dit alles gaat nog met de hand en een oud Nederlands koektrommeltje waar het geld inkomt. Ja zo gaat dit in Spanje!! Ook moet ieder zijn/haar paspoort handmatig ingescand worden en moet je met bar geld betalen. Heb je dit niet, dan moet je ergens contant geld weg zien te halen.Ja dit alles zorgt ervoor dat als het druk is er wachtrijen ontstaan. Dat is niet prettig voor de pelgrims en ook niet voor ons. Er ontstaan dan nog wel eens pittige discussies waarom het zolang moet duren, vooral door de lieftallige Spanjaarden/Italianen.

Van Heleen geleerd: Systema Espanjool zeggen en als ze dan nog niet luisteren dan maak ik een handbeweging van Kalm!! Dat maakt dan wel indruk.

2 helpers duiken dan de kelder in om evt wasjes voor de pelgrims te gaan doen, ja het is hier luxe. De pelgrims blijven dankbaar naar ons toe, vinden het zo geweldig dat wij het ook nog schoon op hun bed leggen. Menig man/vrouw heeft in hun taal een liedje voor ons gezongen.

Maar we proberen pelgrims ook te overtuigen dat na 1 dag lopen een jas/ t-shirt/ sokken nog niet gewassen hoeven te worden. Bij pelgrimeren hoort toch ook een beetje een speciaal pelgrims luchtje??

We hebben gemiddeld 120 pelgrims op een nacht en zorgen dan met een liefdevolle begrenzing, rugzakken zelf dragen dat ze terecht komen in hun bedbak. De laatsten die binnenkomen hebben het moeilijk en ja die zijn wat extra steun van ons nodig en daar willen we dan wel een rugzak voor dragen. Een bemoedigend woordje, uit huilen doet dan even goed en ja het is een zware etappe, weten Heine en ik uit ervaring.

En zo loopt de dag door, we wisselen elkaar wat af bij de deur/gang/was kelder en dan is het 22.00 uur en gaat de deur op Slot. Hebben wij ook rust met een wijntje en een knabbeltje. Maar ja dan gaat de deurbel, een verlate bar pelgrim die ietwat te diep in het glaasje heeft gekeken staat voor de deur. Hij weet dan ook even niet meer op welke etage hij ligt en dan begint het zoeken, sssstttttt iedereen ligt al te slapen. Uiteindelijk vindt hij zijn bed op etage 3, tenminste daar lag hij s’morgens en is niet wakker te krijgen, ja dat krijg je ervan. Wonder boven wonder om 8.00 uur is hij toch weer vertrokken.

Op 12 april kregen we opeens een groep van 22 jonge jongens uit de Oekraïne [e-1f1fa][e-1f1e6] Met hun Franse begeleider gesproken en hoorde het verhaal van deze jonge jongens van 12 t/m 17 jaar. Deze jonge jongens zijn “geadopteerd” door een Franse school dichtbij Nantes. Ivm de paasvakantie heeft de begeleiding een uitje bedacht en wel om 5 dagen op de Camino de Frances te gaan lopen. Mochten zij in juli hier nog in Frankrijk zijn dan gaan ze de laatste etappes naar Santiago lopen. Deze jongens hun vaders en ook ettelijke moeders zijn nog in Oekraïne ivm de oorlog als soldaat en/of verpleging.

De groep op de foto gezet en als dank zongen zij hun volkslied voor ons. Zeer indrukwekkend[e-1f622]

De volgende x schrijf ik wat over onze Paradijsvogel Pelgrims. Die komen ook een nachtje slapen. Mag dan Zo graag even met hun in gesprek gaan, ja mijn werk kriebels zitten nog in mij!!!Ja en ook over de bijzondere en mooie rondleiding van Don Valentin.

Met Heine en mij gaat het goed, het is leuk om dit 14 dagen te doen, maar dan is het ook genoeg voor lichaam en geest geweest.

We hebben voor vrijdagnacht een luxe appartement besproken hier inhotel Roncevalles, verheug mij nu al op de badkuip.

Zaterdagmorgen lopen wij dan naar Zubiri en daarna door naar Pamplona om daar de Paasdagen door te brengen. Geloof dat er in Spanje maar 1 paasdag is, maar wij houden de 2 erin[e-1f929]

Lieve groet voor jullie van Heine en Lily [e-1f618]

• 13 April 2022 - 22:38

Henriëtte:

Hoi Lily en Heine, fijn van jullie te horen. Weer een zeer interessant en boeiend verslag. Meid wat hebben jullie een inspanning geleverd en wat is het een bijzondere ervaring. Goed dat je er verslag van doet. Gaaf dit te kunnen delen. Voor jezelf ook zinvol om alle ervaringen in te laten dalen en voor later heb je een een onmisbaar document. De dagen voor Pasen zijn in Spanje erg belangrijk. Heb in Sevilla Samana Santa meegemaakt. De Goede Week. De week voor Pasen, die daar uitbundig wordt vormgegeven. In wens jullie voor nu een welverdiende rustige Paasdag en voor daarna alles wat wenselijk is.

• 13 April 2022 - 23:14

Hoi Lily en Heine,

Wat fijn om dit verslag weer telezen en jullie hebben er dus bijna 2 boeiende en hardwerkende weken opzitten!
    Ik wens jullie van uit het hoge noorden fijne Relax paasdagen toe en veel wandelingplezier voor de komende weken!

Lieve groeten van Wea!

• 14 April 2022 - 00:15

Roelie:

Dag luitjes,

Wat was het genieten om jullie ervaringen te lezen.

• 14 April 2022 - 10:54

Dies:

Wat een mooie, pittige, 2 weken! Leuk beschreven en mooie foto's! geniet verder van jullie Camino!

• 19 April 2022 - 14:56

Gerard En Orty:

Hallo Lieve Pelgrims, Ik kon niet op jullie site komen, vandaar de late reactie.Wat een geweldige ervaring om zoiets moois weer mee te maken. Nu zelf aan de wandel. Wij wensen jullie een mooie pelgrimstocht, met mooie ontmoetingen.
    Liefs en buen Camino. Gerard en Orty.

• 19 April 2022 - 16:47

Corrie Hemelop:

Lieve Lily en Heine
    Leuk verslag van jullie bijzondere beleving om zo mee te helpen in het hostel.
    Fijne camino
    Liefs Corrie

• 25 April 2022 - 22:00

Warffum:

Mooi om dit te lezen wat jullie allemaal hebben gedaan. Plekje in de hemel is wel veilig gesteld

• 25 April 2022 - 22:02

Warffum:

En nu zelf lekker onderweg, dik verdiend! Geniet ervan met z’n 2en. Groetjes van de (klein) kinderen