Van alles wat!! - Reisverslag uit Soto de Luiña, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu Van alles wat!! - Reisverslag uit Soto de Luiña, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

Van alles wat!!

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

03 Mei 2019 | Spanje, Soto de Luiña

1 mei “Dag van de Arbeid” hier is iedereen Vrij. Na een heerlijke rustdag in Gijón , de voetjes zijn nog even in de zee geweest, zijn we weer verder getrokken naar Evilés. We hebben een klein stukje met de trein overbrugd omdat de etappe anders te lang voor ons werd ivm een slaapplek in de auberge van Evilés. Ook zou dit stuk grotendeels bestaan uit lopen langs de autoweg en heel veel industrie en dat hebben we dan ook wel gezien toen we eerder uit de trein stapten om het laatste stuk te gaan lopen. We liepen midden in het Industriële hart van Asturië. Ja de industrie heeft hier natuurlijk ook voor veel werkgelegenheid gezorgd, maar al die staalfabrieken en wat nog meer, geen mooi aanzien en ook rook het hier niet aangenaam. Deed mij denken aan vroeger als ik bij een tante en oom in Hoogvliet ging logeren, ja Pernis bij hun om de hoek en dan die geur!! Denk ook maar aan de hoogovens in Beverwijk!! Aangekomen in de stad Evilés. In ons boek stond ook dat deze stad gelukkig zijn oude kern wel heeft kunnen bewaren ivm met de opmars van de industrie in de jaren 50/60 van de vorige eeuw. De prachtige parken, pleinen en de oude arcades, zo bijzonder en zo oud!! Zij zijn gelukkig bewaard gebleven. Ja en dan loop je door de oude stad, een violist staat te spelen in één van de mooie straatjes en dat is zo mooi om te horen en te zien. Het plein is een bijna volmaakte omsloten ruimte in barokstijl, het gemeentehuis en het paleis van de markies van Ferrera. (ga maar weer eens Googelen) S’avonds waren er veel mensen op het plein, van jong tot oud, ja het sociale leven speelt zich hier af op straat of in 1 van de mooie restaurantjes waar je heerlijk kunt eten. Dat is belangrijk hier in Spanje.
De Auberge hier in Evilés heeft 50 slaapplekken en zat al aardig vol. Veel jongeren maar nu ook wat meer leeftijdgenoten, de Fransen zijn in opmars!! Maar ja, geen woord over hun grens spreken en denken dat wij alle talen maar spreken!! Ja dan maar weer met handen en voeten.
Grappig was dat onze jonge Duitse tegenslapers (liggen met onze voeten tegen elkaar aan)uit N.Duitsland komen. We voelen ons toch wel wat verwant met elkaar. Zij komen uit de omgeving van Leer en kennen Groningen ook goed. Plat Duits!! Deze 3 heren wilden al wandelend N. Spanje verkennen en kwamen per ongeluk op de Camino. Ze vertelden het prachtig te vinden. Ja ze hadden gelukkig de tijd. In Duitsland is het een goed item op je CV als er staat dat je naar Santiago de Compostela bent gaan lopen. In Spanje is dit al jaren zo, kunnen wij ons nog wel herinneren van 5 jr geleden op de route de Frances.

Lopen en lopen en lopen en is het nu alweer 3 mei. We zijn nu 33 dagen onderweg en in de buitenlucht! Wat is dat toch heerlijk. Gisteren liepen we o.a door een km lange eucalyptus bos. Ja die geur, af en toe even stilstaan en de lucht even goed naar binnen snuiven, heerlijk! Deze bomen zien er ook zo mooi uit met hun geschilferde boomstammen. Maar o jé als hier brand uitbreekt!! Maar niet aan denken.

In de flow van pelgrims!!
Aangezien wij het rustig aan doen zitten we niet in een flow van pelgrims die elkaar elke dag of na een paar dagen weer tegenkomen. Nog steeds zijn er dagen dat we niet 1 pelgrim tegenkomen, terwijl we toch grotendeels dezelfde Camino volgen.
Wel zitten we af en toe in de flow van pelgrims die blessures hebben opgelopen. Pelgrims die op tijd staan ivm terugreis vliegtuig/bus. Dan blessures krijgen en spijt hebben dat ze het niet wat rustiger aan hebben gedaan en dan gedwongen zijn om weer naar huis te moeten gaan.
Ja en dan kijken we elkaar aan en weten wij dat wij het gelukkig rustig aan kunnen doen om blessures te proberen te voorkomen. Ja je kunt natuurlijk niet alles voorkomen, daarom voetje voor voetje. Want de laatste 3 treden van een trap zijn soms ook gevaarlijk voor mij!!
Maar goed, wij lopen natuurlijk in de luxe positie van veel weken vakantie. Voor onze reis aan vroegen mensen thuis wel eens, hoeveel km ga/moet je dan lopen op een dag? Wij zeiden dan aldoor, dat weten we niet, belangrijk is dat je de tijd hebt en neemt om te pelgrimeren. Zo bevalt het ons erg goed en op de plaats van bestemming te zijn aangekomen ook nog een beetje tijd en puf te hebben om het dorp of stadje een beetje te kunnen gaan bekijken.

3mei: Zijn nu nog maar 285 km te gaan en het gaat nog steeds goed. Wel krijg ik wat meer last van mijn rechter “doorgezakte” voorvoet.( ja veel hakjes vroeger) Ik plak dit ook steeds wel af met tape, maar dit helpt niet voldoende meer. De gekochte gel voorvoetjes geven probleem tussen de teen, dus ook geen optie. Opeens een geniaal idee!!!! Inlegkruisje??? Zijn ook zacht!! Deze in mijn voorvoet maat geknipt en geplakt onder mijn voorvoet en het helpt!! Ik loop nu lekker zacht op een inlegkruisje en voel de steentjes niet meer zo. Ik moet er maar Patent op gaan vragen!! Ja en zo bedenk je van alles, geeft elkaar tips door en helpt elkaar.
Morgen krijgen we (staat in het boek)de Zeven Heuvelen en een heleboel beken. Nou Heine weet van de 4 daagse in Nijmegen wat de Zeven Heuvelen zijn!!

Nog even wat plaatsnamen om te googelen, want het is echt teveel om te beschrijven:
El Castillo- Muros de Nalón- El Pito is beroemd om zijn paleis van Selgas. Dit paleis werd gebouwd door 2 broers die naar Zuid- Amerika waren geëmigreerd en fortuin hadden gemaakt. Zij wilden het aanzien van hun geboorte dorp wat vergroten.

Voor nu weer genoeg, veel leesplezier weer en tot de volgende x maar weer, doeii Heine en Lily
Nog even, de baard van Heine!! Groeit goed, hij ziet er al weer echt uit als een pelgrim. Elke dag een verse bloem in zijn hoed en ik in mijn haar, ja mooi stel!!!!!!!!

• 03 Mei 2019 - 19:52

Wea:

Lieve Lily,wat weer een mooi verslag ! Die eucalyptusbomen had ik ook wel mee willen maken en geweldig van de inlegkruisjes!Langs deze weg wens ik jou en Heine heel veel

• 03 Mei 2019 - 19:58

Wea:

Energie en kracht toe! Wea

• 04 Mei 2019 - 04:30

Henriëtte Kamminga:

Hoi Lily en Heine,
    Je verhalen zijn inhoudelijk prikkelend, vol enthousiasme en humor. Ik lees ze met steeds meer plezier en maak gebruik van je verwijzing naar Google. De beleving van dit alles aan den lijve ervaren wordt jullie niet gegeven, maar door de doordachte benadering wel mogelijk. Op je eigen manier invulling geven aan zorgt voor een intensere beleving lijkt mij. Heel speciaal zo samen. Met diep respect denk ik aan jullie.

• 05 Mei 2019 - 17:29

Roelie:

Hoi pelgrims,
    Wat hebben weer genoten van jullie belevenissen!
    Ja de eucalyptusgeur snuif ik zo weer op nu ik het las van die geurende bomen.
    Het is nu 3 jaar geleden dat we daar onderwegwaren. Wat een herinnering!

Laifs oet Schewol

• 06 Mei 2019 - 08:05

Corrie Hemelop:

Lieve Lily en Heine
    Wat een mooi verslag weer, zo leuk om te lezen en door te googlen krijg je er duidelijke beelden bij waar jullie langs wandelen.
    Super opgelost het probleem met je rechtervoet hihihi.
    Grappig de beleving van de eucalyptusbomen en de lekkere geur. Meestal als ik een flinke tocht gewandeld heb doe ik eucalyptusolie in bad omdat ik dat zo lekker vind.
    Geniet samen verder op jullie mooie camino, jullie doen het super.
    Liefs Corrie

• 07 Mei 2019 - 03:34

Jettie Dummer :

Lily en Heine wat heerlijk dat je zo geniet.
    Ik geniet met jullie mee door te kijken waar jullie nu zijn.
    Veel wandel plezier verder( echte pelgrims)!

• 07 Mei 2019 - 17:52

Corrie:

Hallo Lily en Heine,

We hebben weer genoten van jullie mooie verslag. (laptop en beamer in de kantine)
    We zitten klaar voor onze naandagavond-wandeling
    het bij jullie ook zo koud? Hier vriest het ongeveer. Wie moetn auto-roetn krabbn.
    Erg gelachten om je inlegkruisjeverhaal. Vooral Marcel lag dubbel.

Richard vraagt of jullie ook lopend terug komen? Qua tijd kan het bijna.
    Zijn de laatste loodjes het zwaarst of valt het mee? De toon van jullie verhaal is in ieder geval nog steeds heel positief.
    Wensen jullie de laatste 285 km nog veel wandelplezier en hopen jullie weer heelhuids terug te zien in OEthoezen (met of zonder inlegkruisje :-)

Groeten van de bende van de Tille

Robert, Jan van D, Marcel, Julia, Arjan, Tineke, Jurjen, Christien, Richard, Corrie