14 dagen op de Camino - Reisverslag uit Noja, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu 14 dagen op de Camino - Reisverslag uit Noja, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

14 dagen op de Camino

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

14 April 2019 | Spanje, Noja

Hallo allen, bedankt voor jullie lieve reacties, leuk om te lezen voor ons..
Vandaag maar eens een beschrijving over ons dagritme als pelgrim.
Dag van vandaag:
Om 7 uur werd ik wakker, Heine lag nog lekker te slapen!!
Eerst maar eens naar de wc met gelijk meenemen van mijn handdoek. Dan even gezicht lekker fris maken met wat handen vol water, gelijk de tanden maar poetsen, aankleden.Heine wakker maken en dan je slaapzak in zo’n klein zakje proberen te proppen, lukt iedere x nog weer. Dan de rest van de rugzak weer inpakken en je krijgt er een aardig systeem in, waar alles in moet, veel vakjes in de rugzak. Dan plak ik preventief mijn tenen af om problemen met afdalen te voorkomen, heb erge blessures gezien op de route de Francess en ja dan is voorkomen beter dan genezen!! Ja en dan een barretje opzoeken om te ontbijten, meestal wel in de buurt. Koffie en een levensgrote chocolade croissant gaat er dan goed in. Nemen ook nog 2 mee voor onderweg, je weet niet waar je nog wat tegenkomt want WD zitten nog in het voorseizoen. Dit alkes gedaan vanmorgen, hadden gisteren bedacht om naar Noja te gaan lopen vanuit
Liendo/Hazes. Zou een prachtige tocht zijn, met wat hoogte verschillen, maar dat zijn we nu wel gewend! Het was schitterend om te lopen, relaxt ,rustig en weer een schitterende omgeving bij de kust langs. Wat een uitzichten, ja kan het gewoon niet beschrijven, zo mooi!! Stukje bij beetje, over smalle paadjes kwamen we stap voor stap verder en uiteindelijk bij de stad Laredo uit. Van oorsprong een klein stadje met de prachtige gotische Iglesia/kerk de Santa Maria de la Asunción. Wat mooi, geweldig. In de kerk stonden de beelden allemaal al klaar voor de Processie voor Goede vrijdag. Ja en vandaag was het ook nog Palm Pasen, dus druk met kinderen in hun zondagse kleding en de Palm pasen versierde tak. Ik ben niet zo thuis in het katholiek geloof!! Maar ik geloof wel dat wij nu met onze neus in de katholieke Pasen gewoontes zijn terecht gekomen. Prachtig in de kerk en daar wordt je toch wel stil van. Ook het koor was al druk aan het oefenen. Maar goed, Heine wat “streng” kom we moeten verder. Tussendoor nog weer cola en wat lekkers en op naar het pontje om overgezet te worden van Laredo naar Santoña. Voor de overtocht langs een vele km lange saaie boulevard gelopen met veel verschrikkelijke vakantie flats. Maar naar rechts kijken want daar is de prachtige zee. Het leuke kleine pontje zette ons over en toen eerst maar ons dagelijks glaasje cola, goed voor de energie!! Weer een stuk gelopen, kwamen bij een levensgrote gevangenis langs, niet mis!! Ja en toe het laatste stuk over de berg naar de andere kant waar het mooie strand op ons lag te wachten, stond in ons boekje!! Soms is het goed om niet alles van te voren te weten wat je te wachten staat, want Jan zeggen dat ik daar dan niet over heen was gegaan. Klimmen en klauteren, voor het eerst op handen en voeten, met de zee beneden je en al hoger en hoger. Ja terug gaan is geen optie, je denkt iedere x , bij de volgende bocht zal het wel meevallen, maar dan nog weer hoger. Aan takken vast houden, op handen en voeten, rugzak af en weer op, steun van Heine , maar na een behoorlijke klim en weer afdaling is dit ook weer gelukt. Ja ongekende hoogtes komen in je op. We zijn best wel een beetje trots op ons zelf. Vertelden het later aan een ober en die keek ons ongelovig aan en zei: O la la!!
Maar goed, toen veel km over het prachtige stran op naar de stad Noja waar onze auberge zou staan. Weer niet goed voorbereid, auberge stond ruim1 km voor Noja, ja balen, hadden het wel gehad met het lopen!! Maar goed, moesten wel weer terug!! Auberge gevonden, veel lieve Spanjaarden hielpen ons op de goede weg. Fijn ontvangen, kamer gekregen, het is hier nu nog rustig! Rugzak uitpakken, bed opmaken, douchen, de sokkenwas, eten om 20 uur en nu dit nog even schrijven en ga nu naar bed, Heine ligt er al. Ja wij liggen er meestal al om 21uur, om 22 uur moet het rustig zijn, nou ja, dan beginnen de Snurkers!!
Morgen een relaxte dag van 15 km, naar Gümes. Daar moet je geslapen hebben in de herberg van Don Ernesto,is de plaatselijke pastoor en beschermer van pelgrims naar Santiago.

De volgende x meer over onze pelgrimvrienden. We zijn tot op heden nog maar 2 Nederlanders tegen gekomen!!

Doeii tot de volgende x maar weer, lieve groet van Heine en mij.

• 14 April 2019 - 19:22

George:

Oef dat klinkt niet mis, zo'n klautertocht over de rotsen, jullie zijn goed beschermd blijkbaar want heelhuids er overheen gekomen! En ja, dan moiet je nog de laatste kms naar je verblijf...petje af hoor. Vandaag hier ook naar een bijzondere kerk gewandeld: de kerk van Garmerwolde , is dit jaar 50 jaar Oude Groninger Kerken en zodoende kun je 50 extra themastempels scoren in speciaal opengestelde kerken op het Pronkjewailpad N/Z. Ook net zo'n gewijde stemming als je alleen in zo'n middeleeuwse kerk rondloopt en naar de fascinerende gewelvenbeschilderingen kijkt...Morgen veel wandelplezier, hopelijk inderdaad een makkie...

• 15 April 2019 - 05:53

Ab:

Weer mooi verslagje van het afzien. Berg op berg af genieten van alles om je heen. Ik wens jullie , ja waar heb je wat aan? Sterke benen, lekker slapen goed te eten en een gelukkig hart :-)

• 15 April 2019 - 06:50

Corrie Hemelop:

Pffff gelukkig was het inderdaad een prachtig strand waar jullie na de klimpartijen op uitkwamen.
    Geweldig om te lezen jullie avonturen. Heel wat anders dan de TODN hahaha.
    Maar dat het goed gaat met jullie blijkt wel uit de foto. Zo relaxed en gelukkig samen.
    Liefs Corrie

• 15 April 2019 - 08:13

Christien:

geweldig om iedere keer die verslagen van jullie te lezen.Wat een doorzetters zijn jullie.Petje af hoor.De eerste 2 weken zitten er nu op Ik hoop dat alles goed blijft gaan en dat jullie blijven genieten van alles wat je tegenkomt liefs Christien

• 15 April 2019 - 17:18

Greetje Smith:

Hallo Lily en Heine,
    Het is weer een geweldige ervaring. Je kunt lezen dat jullie er
    heel veel van genieten ondanks de moeilijkheden af en toe.
    Veel succes verder. Hartelijke groet, Greetje

• 16 April 2019 - 09:13

Nel:

Wat een avontuur, wordt de volgende uitdaging bergklimmen.??
    Knap hoor dat geklauter!!!! Maar ook volop genieten als ik het zo lees.
    Hier is het nu ook mooi weer en ga vanmiddag lekker wandelen met Janny Quak.
    Het blijft toch mijn passie ondanks alle mankementen. Ha ha.
    Jullie nog veel plezier en tot de volgende keer.
    Liefs, Nel.

• 17 April 2019 - 16:32

Herma:

Wat schrijf je prachtige verhalen Lily, we beleven het helemaal mee....wauw! En met recht trots ( hoezo een beetje?), geweldig, topsport! Liefs en dikke knuffel oet Meij

• 21 April 2022 - 12:56

An Lochmans:

Geweldig wat een mooi land en wat een geklim zeg sterke benen hebben jullie anders ging dit niet . Geniet van de verslagen met jullie mee nog veel reisplezier groetjes