Onze pelgrimvriend José in Bilbao - Reisverslag uit Portugalete, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu Onze pelgrimvriend José in Bilbao - Reisverslag uit Portugalete, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

Onze pelgrimvriend José in Bilbao

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

10 April 2019 | Spanje, Portugalete

Hier zijn we weer vanuit Portugalete, prachtige oude stad gelegen aan de ria naar Bilbao. Vandaag met onze pelgrimvriend José uit Bilbao(2014 route de Frances) het stuk vanuit Bilbao hier heen gelopen, langs de oever van de ria. José vertelde ons van alles over het industriële erfgoed en de teloorgang hiervan in de 70 en 80 jaren. Aangekomen in Portugalete zagen we de gondel al van de Palaciabrug waar wij mee overgezet zouden worden over de ria. Nog nooit zoiets bijzonders gezien! Deze brug werd in 1893 gebouwd om beide oevers te verbinden, voor die tijd waten er geen bruggen over de ria. Maar goed, Google maar weer eens, want het heeft een bijzondere geschiedenis.

Gisteren aangekomen in Bilbao na weer een paar bijzondere mooie, soms moeilijke wandeldagen. We hebben soms het idee dat we aan het bergbeklimmen zijn, vooral als er een omlegging in het bos is en je geen kant op kunt. Het woord Terug!! kennen we niet ,dus verder. Een glijpartij zat er aan te komen en die kwam dus ook!! Opeens gleed ik weg, gelukkig kon ik mij naar links werpen en kwam in de bramenstruiken terecht om niet nog verder naar beneden te glijden.Maar kom dan maar weer eens omhoog met een rugzak van 9 kg en een lachbui!! Ja dat valt niet mee,maar gelukkig was Heine in de buurt en met vereende krachten kreeg ik weer vat op de grond/blubber.
Ja de route de North is zwaarder dan de Francess,maar we hebben de tijd, toch?? Tot nu toe vinden wij het prachtig, zelfs het saaie stuk vandaag bij de ria langs.

Nog even over onze pelgrimvriend José. Hij had een mooie hostel voor ons geregeld midden in het centrum van Bilbao. Hij heeft nml een kleine flat, konden daar niet slapen, maar wilde toch een goede gastheer voor ons zijn.
Hij heeft ons ( eerst in de stromende regen) later gelukkig weer droog, de prachtige mooie gebouwen van Bilbao laten zien. O.a natuurlijk ook het bekende en mooie Guggenheheim museum Een trotse Bask, die trots op zijn Baskenland is. Het viel voor ons niet aldoor mee om zijn tempo bij te houden, hadden we niet eens de rugzak op. Maar Bilbao ligt in een dal, we hebben nog nooit zoveel trappen moeten lopen!! Er komt geen einde aan, ben maar opgehouden met tellen!! Ja en José doet dit vaker, dus no problem voor hem!! Ja fijn om een gids te hebben in zo’n bijzondere mooie stad. O ja en de taal, dat is voor hem natuurlijk Baskisch, maar op Google translate ging het van Spaans naar Engels. Toch wel mooi medium om elkaar zo nog beter te kunnen begrijpen. Heerlijk gegeten op José zijn kunde over de specialiteiten van Baskenland en de bijzondere restaurantjes die hij natuurlijk goed kent. Ja en net weer afscheid van hem moeten nemen,een bijzondere aardige pelgrimvriend. Heine heeft van José zijn wandelstokken gekregen omdat met 2 stokken beter lopen is voor de knie dan met 1. Want we zijn er nog niet!

De Was:nou ik ben overstag gegaan!! Voor het eerst een wasmachine en droger gebruikt. Ja het wassen op de hand vind ik niet erg,maar ja nergens een centrifuge en krijg je was dan maar weer eens droog!! als het regent. Dus Nood breekt mijn Camino wet!!

Goed weer een heel verhaal, we genieten nog steeds, ontmoeten veel pelgrims en hebben al een aantal vakantie uitnodigingen gekregen!! Net zoals wij pelgrims uitnodigen om ons mooi Groningen te laten te zien met het begin van het Jacobspad vanuit Uithuizen en dan Plat!! Ik laat dan ook vaak de foto zien van het bord bij de RK kerk in Uithuizen. Dat er meer bestaat in Nederland dan alleen Amsterdam!

Doeii en tot de volgende x maar weer Heine en Lily

• 10 April 2019 - 15:45

Christien:

lieve Lily en Heine
    Fijn dat jullie weer zo genieten en erg leuk om die verslagen te lezen.
    Moest nu erg veel lezen want heb de hele week met griep in bed gelezen
    Maak je geen zorgen om de stokrozen Lily Carla heeft ze water gegeven
    Nog heel veel geweldige wandeldagen xxxxx

• 10 April 2019 - 20:17

George:

Ha Lily en Heine, jullie zijn in de prachtstad Bilbao aangekomen! Mooi om de zweefbrug weer te zien. Ja, dat is wel zo'n apart ding. Zijn indertijd naar de ene kant gezweefd en bovenlangs teruggelopen, dat laatste was best eng op die hoogte...Jullie doen nu niets anders dan klimmen en klauteren. Zet hem op verder!

• 11 April 2019 - 16:18

Jolanda Lips:

Hallo Lily en Heine,
    Prachtig al die mooie verhalen. Vooral die leuke mensen die jullie ontmoeten, en inderdaad je hebt tijd om van alles te genieten. Dikke knuffel.

• 11 April 2019 - 17:31

Lidy:

Hoi lily en Heine

Geweldig om jullie belevenissen te lezen.zeker omdat we zelf daar ook gefietst en een stuk gewandeld hebben.
    Ik wens jullie nog hele mooie wandeldagen met mooie ontmoetingen.
    Liefs lidy

• 13 April 2019 - 18:16

Mina Willems:

hoy Heine en lily, enig om jullie zo te kunnen volgen. mensen, wat een onderneming. Maar wij genieten zo mee. Veel regen dat is jammer, maar komt vast goed. blijf genieten. Het is hier bij ons berekoud, een harde noordoostelijke wind en af en toe een sneeuwbuitje, lichte nachtvorst. gewoon absurd. Maar de berichten voor de komende weeg zijn [bijna] zomers. Luitjes, een hele fijne voortzetting van jullie avontuur. xxx

• 14 April 2019 - 09:05

Johan:

Lieve Lily en Heine zaterdag bridge drive gespeeld met Vicky Rixten en Gina van Dijk
    Natuurlijk over jullie voettocht naar Santiago gesproken en jullie zo te kunnen volgen
    Op de camino de Norte nog hele mooie dagen en veel plezier
    Groetjes Johan jenny

• 15 April 2019 - 06:44

Corrie Hemelop:

Hallo Lily en Heine, Weer een geweldig avontuur, jullie lijken wel berggeitjes.
    Super fijn om te horen dat het zo goed gaat.