We blijven doorgaan. - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu We blijven doorgaan. - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

We blijven doorgaan.

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

07 Mei 2022 | Spanje, El Burgo Ranero

Hallo allemaal,

Het is alweer 5 mei geweest en in Nederland Bevrijdingsdag. Deze dag was zoon Thijs jarig, alweer 27 jaar, geboren op de dag dat Nederland 50 jaar bevrijd was, ja toch heel bijzonder. Ook een gedachtenis aan Marlies de Waard die vorig jaar op 5 mei helaas is overleden. De geweldige zangeres die het Ultreia lied uit volle borst kon zingen bij onze regio Gron/Drenthe van het Jacobsgenootschap(Google maar eens op haar naam)

Vandaag op de Hoogvlakte wandeling van 22 km in de felle zon haar lied aangezet om een extra steuntje in de rug te krijgen. Dat hielp en gaf kracht om door te gaan. Maar ook kwamen de tranen voor al die lieve vrienden die afgelopen jaar zijn overleden. Ja het gemis is er. Het Ultreia lied is ook zo mooi en bijzonder en betekent: Hou Vol!! Ook in moeilijke tijden in je leven.

We hebben op NOS live /telefoon de herdenking op de Dam kunnen volgen en de 2 min stilte genomen.

Aan mede pelgrims uitgelegd wat 4 en 5 mei betekent in Nederland. Hoorden van de Belgen dat 8 mei in België een herdenkingsdag is. Canadees Alouisvertelde over zijn opa die als soldaat ons land mede bevrijd heeft. Tegen hem gezegd dat de stad/ provincie Groningen mede door de Canadezen is bevrijd. Ja weer een heel gesprek over oorlog en geweld wat nu weer verschrikkelijk is in Oekraïne [e-1f1fa][e-1f1e6]Ook hij en vele anderen begrijpen niet hoe dit nog mogelijk is in deze tijd!! Hier lopen we in vrede [e-262e]️ Maar helaas zijn er nu ook mensen waar ik van schrik ,die nu ook nog nare uitspraken doen. We liepen op de weg voor Sahugun waar een man van ongeveer 50 jaar zijn garage afsloot. Wij hadden net een bosje kamille bloemetjes geplukt voor de groep Belgen die wij elke dag tegen kwamen en nu hun laatste dag liepen. De Spaanse man vroeg waar wij vandaan kwamen, Olanda. Hij had vroeger in Eindhoven gewerkt. Tot hier ging het gesprek goed!! Toen vroeg hij opeens in het Engels of er veel joden in Nederland woonden. Heine zei: voor de 2e Wereldoorlog meer dan nu. Zegt die man dat joden slechte mensen zijn. Nou wij waren beiden in shock, dit nog nooit zo rechtstreeks gehoord, verschrikkelijk [e-1f625]Hem Geen blik meer waardig gegund na te hebben gezegd dat joden net zoals zoveel anderen in de wereld goede mensen zijn. Ja en dat komt dan ook zomaar op je pad. Hier later op het plein nog met andere pelgrims over gesproken. Dit allen niet kunnen bevatten!

Ja en hoe is de afgelopen week weer met ons vergaan. Ja goed, al hebben we ook weer een paar dagen gehad van, is dit nu leuk?? Als je in de stromende regen weer op een pad loopt, wat je eigenlijk geen pad meer kunt noemen en niet meer kunt zien dat het een pad is. Wat weer een klei en dan van die lekkere vette rode klei die zo heerlijk onder je schoenen blijft plakken. Kreeg hierdoor last van mijn achillespees, bobbel erop, o jé dit voelt niet goed. Rust en Rust en na een flinke nachtrust en een stevige pleister op de bobbel kon ik de volgende dag weer verder, bijna zonder pijn. Rustig opstarten en regelmatig een pauze nemen voorkwam dat het erger werd en na een dag voelde ik geen pijn meer. Het lopen gaat nog steeds goed, vaak wel de laatste die vertrekken en ja dan is het heerlijk rustig op de weg. We horen elke morgen de Koekkoek, zij reist met ons mee. Ja zo bijzonder om haar elke morgen te horen. Ze zegt vast, Hou vol of zet door of zo! vul maar in. O ja en ik noem haar een zij maar zij kan natuurlijk ook een hij zijn!! Ik let er echt op en dan opeens hoor je Koekkoek en de dag is weer goed begonnen.

We zitten nu op zaterdag 7 mei heerlijk onder de parasol even toerist te zijn. We waren om 14.00 uur al in het plaatsje

El Burgo Raneco en mogen nu nog 350 km wandelen door dit prachtig gebied. Ja zelfs de vlakke wandelweg langs een weg die niet meer in gebruik is, is mooi met de diverse kleuren op de hellingen met koolzaad, groene tarwe nog en de vette rode klei. Prachtige oude kerkjes, huizen van rode leem, ja zo mooi [e-1f929] Helaas zijn veel dorpjes verlaten, hebben gelukkig nog een opleving doordat de Camino erdoor heen loopt. Het lijkt allemaal zo verlaten met de dichte ramen en geen mens op straat.

Elke dag steek ik verse bloemen in mijn haarband en Heine in zijn hoed. Krijgen menig compliment van voorbijgangers die zeggen vrolijk van ons te worden, geeft kracht om door te gaan, ook voor ons. Ja dit ook al gedaan in 2014 en 2019, blijft een mooie gewoonte op de Camino.

Vele pelgrims krijgen een speciaal plekje in je hart /hoofd en vergeet je niet weer.

Bijv de groep uit Vlaams België van 9 personen en allen 70

We kwamen op een dag in de ochtend een man tegen die in tegenovergestelde richting liep. Later op de dag kwamen we deze man weer in tegenovergestelde richting tegen en ja toen was onze nieuwsgierigheid wel gewekt. Hij sprak Vlaams dus een conversatie over dat heen en weer geloop konden we goed volgen. In 2019 hebben zij de laatste 200 km gelopen naar Santiago de Compostela. Nu na 2 jaar stilstand ivm COVID hebben zij de wandeldraad weer opgepakt. Chauffeur Jan is de terugloper, hij zet s’ morgens de groep af op de stopplek van de vorige dag. Hij zoekt dan km verderop een geschikte picknick plek zet zijn busje daar neer en loopt dan de groep weer tegemoet. Zo gaat dit elke dag 2 x en hebben ze aan het einde van hun stapdag een gezellig samen zijn op het terras. Gisteren was hun laatste stapdag en hebben we afscheid van elkaar genomen met misschien een tot ziens.

Wij hebben van hun geleerd dat wandelen stappen is en zij van ons dat stappen wandelen is!! Ja mooie Vlaamse woorden die Heine en ik er in houden. Wij Stappen in het vervolg.

Het Jacobspad vanuit onze woonplaats Uithuizen natuurlijk gepromoot!! Ja gezellig dat deze iets oudere leeftijdsgenoten dit nog ieder jaar kunnen doen, voorbeeld voor ons en voor vele anderen. Beter iets dan niets!!

Zo nu maar weer eens proberen om dit alles weer op de site te krijgen. Het heeft even geduurd maar het leven als pelgrim is best wel druk, ha ha[e-1f604]

Groetjes van Heine en Lily

• 07 Mei 2022 - 21:29

Gerard En Orty:

Lieve Pelgrims,
    Ik begon me al ongerust te maken en dacht waar zijn ze nu. Wat een mooi verhaal weer en ook triest van die Spaanse man, dan word je wel even stil, sommige hebben er niets van geleerd, wat er allemaal afgespeeld hebt in 40 -45. Wij waren 4 mei naar Westerbork geweest, dat doen we ieder jaar op 4 mei. Er waren veel ouders met kinderen en zo hoort het ook, dit mogen wij nooit vergeten.
    Wat leuk, dat de koekoek met jullie meeloopt, als je het Ultreia lied zingt, dan krijg je vleugels,
    ja, Jacobus houden jullie echt wel in de gaten daar boven.
    Lieve Pelgrims, nog een fijne voortzetting van jullie Camino en niet te snel lopen, want dan is het ook snel afgelopen.
    Liefs en Buen Camino.
    Gerard en Orty

• 07 Mei 2022 - 22:50

Jack Poel:

Hallo Lily en Heine,
    vandaag een mooie dag dag gehad , de Zandcamino.
    Met 43 mensen gewandeld en gefietst, we hebben genoten!
    Respect voor jullie reis, Buen Camino !

Jack en Sigrid

• 08 Mei 2022 - 09:50

An Lochmans:

Wat een mooi reis en zo veel wandelen doe het jullie niet na jullie zo vol goede moed weer elke dag . Geniet nog maar van jullie mooie reis en kom gezond weer terug in Uithuizen groetjes van de buurtjes

• 08 Mei 2022 - 19:33

Roelie :

Hoi volkje,

Wat een diversiteit in de emoties die jullie meemaken, geeft te denken.
    Veel mooie stappen gewenst!

Groetjes uit Schewol.

• 10 Mei 2022 - 10:08

Herma:

hee Lily en Heine, wat een ervaringen zeg. Zo beeldend beschreven dat het bijna voelt zelf mee te lopen. Hoe mooi ook te lezen hoe jullie steeds weer kiezen voor het positieve en zo genieten van de natuur en de ontmoetingen.
    En zo is het immers ook...we hebben allemaal een zon- en schaduwkant en daarmee de keuze welke kant je aandacht geeft.
    Superleuk om op deze manier mee te kunnen genieten van jullie belevenissen.
    Heb het goed samen, liefs, ook van Hilbrand

• 10 Mei 2022 - 13:13

Antje:

Moi Lily en Heine.
    Wat een mooi ervaring, prachtige verhalen. Het is net of je mee gaat op pad. Wij wensen jullie daar nog een mooie tijd.
    Groeten van Koos en Antje

• 11 Mei 2022 - 12:19

Corrie Hemelop:

Hallo Lily en Heine
    Wat een belevenissen hebben jullie weer meegemaakt, mooie en ook verdrietige maar dat hoort bij zo'n reis. Fijn om te horen dat het nog steeds goed gaat en lekker positief blijven.
    Knuffel Corrie