Pelgrims en bevolking - Reisverslag uit Santander, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu Pelgrims en bevolking - Reisverslag uit Santander, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

Pelgrims en bevolking

Door: Lily

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

17 April 2019 | Spanje, Santander

Zo even weer wat tijd om wat van onze belevenissen te vertellen. Het gaat nog steeds goed(afkloppen), we hebben er elke dag weer zin in en iedere dag weer leuke ontmoetingen, landschap wat prachtig is, de korte broek en t shirt aan de laatste dagen.
Gisteren gelopen vanaf Güemes en laatste stukje over gevaren met het pontje naar Santander.
De dag ervoor weer veel geluk gehad met een regen en heftige onweersbui. De herberg stond nog 800 meter van ons vandaan en toen begon het te regenen! Dan miet je dus 800 m omhoog lopen en dat valt niet mee, heb nog nooit zo hard gelopen want onweer op de vlakte!! We kwamen buiten adem binnen en werden goed opgevangen met een glas water. De pelgrims na ons waren behoorlijk nat geregend en konden uitgewrongen worden!! Ja niet lekker als alles nat is geworden. Velen maakten dan ook hevig gebruik van de droogtromnel, zelfs de schoenen kwamen erin.
Om 20 uur de meeting van de82 jarige Don Ernesto vertelde over zijn fam, het ouderlijk huis wat nu dd auberge is en over zijn leven. Ook over het hier en nu in de wereld, het egoïsme,individualisatie, over de vluchtelingen enz . Dit alles werd goed vertaald door een jonge Spaanse pelgrima, zodat wij het ook begrepen waar hij het over had. Ja heel speciaal allemaal. Op deze avond sliepen er 47 pelgrims in de auberge uit 17 verschillende landen. 3 uit Nederland!
Wij kwamen heg Canadese echtpaar ook weer tegen, haar knie doet het weer redelijk tot goed en kunnen gelukkig hun Camino voortzetten. Minder gelukkig is de Duitse jongeman die uitgegleden is en zijn achillespees waarschijnlijk heeft gescheurd, hij gaat weer naar huis.Zijn Zweedse vriendin loopt verder.
Ja en dan “onze” Duitse pelgrim Michael. Al een aantal keren tegen gekomen. Hij is de Camino gaan lopen omdat hij als doel heeft om 15 kg af te gaan vallen. Vertelde dat hij hiervoor al ettelijke kilo’s kwijt was en ja er zat nog teveel op, dus de Camino gaan lopen. Hij neemt af en toe de bus of trein of een taxi, maar gaat iedere morgen gied gemutst op pad. Ja en dan is het toch belangrijk dat je goede schoenen en kleding aanhebt, want de 2e dag had hij al flinke blaren opgelopen. Hij heeft gisteren op moeten geven, het lukte niet meer. Hij schreef elke dag wel 10 A 4tjes vol met zijn belevenissen. Ja en dan Eva uit Oostenrijk van een paar dagen geleden, dit was haar 1e dag op haar 1e Camino.
Het was zo gezellig en ontroerend in onze Auberge in de middle of the nowhere! Een Zwitserse jongeman pakte de gitaar en we waren met zijn allen aan bet zingen met liedjes van o.a Leonard Cohen, de Beatles, Bob Dylan enz, ja wat een mooie saamhorigheid. Na die tijd heerlijk met elkaar gegeten wat de pot schaft!
Smorgens weer afscheid van elkaar genomen en velen zul je nooit meer tegen komen en anderen nog een paar x, maar in je geheugen hebben ze een bijzonder plekje gekregen.

De Bevolking is overal ook zo vriendelijk en helpt je waar nodig is. De wegwijzen en dan ook maar een stuk meelopen en volop Spaans spreken waar wij weer bijna geen woord van snappen. Maar we doen ons best en komen er in grote lijnen wel uit. Vanmorgen ook weer een man van 77 jaar. Hielp ons, botsen bijna tegen een dame aan die het te druk had met haar telefoon. Hij vertelde en wij begrepen hem dat hij geen telefoon had en dat gaf hem een Libre gevoel, dat geloof ok direct.
O ja en dan de man die ons een glaasje water wilde geven, begrepen wij tenminste. Maar nee hij kwam met een fles van 2 liter aanzetten en moesten we mee nemen. Wij konden hem gelukkig duidelijk maken dat wel 2 kg extra in de rugzak zou zijn. Gelukkig kwam zijn vrouw met 2 glazen eraan zetten en dan zijn 2 glaasjes water heerlijk.
Gisteren in de mooie stad Santander aangekomen. Na een schitterende wandeling langs de kust. Dit op aanraden van de Don Ernesto. Je moest er wel 7 km extra voor wandelen, maar dat was het zeer zeker waard. Wat een Kliffen en zandstranden en baaien en ja dat met de zon erbij. We worden aan de linkerkant al mooi bruin!! Overgezet met het pontje naar Santander en daar eerst maar eens op het terras. Hadden voor deze nacht wen pension geboekt, ja ja via Booking com, toch wel een x makkelijk. Route beschrijving op googl en ja hoor gevonden!! Toen de mooie grote stad in, maar wat is het druk met mensen en auto’s en bussen en en en, levensgevaarlijk soms voor ons.
Gebouwen bekeke, van buiten en wat een pracht en praal en wat een geschiedenis, hier mag je zelf weer op gaan googelen, zeker de moeite waard. Had al eerder geschreven dat we natuurlijk in de pracht en praal van Oasen zitten en dat gaat hier niet ongemerkt voorbij. Een grote tent op een mooi plein, mensen liepen naar binnen en wij dus ook maar. Wat ik daar toch zag is niet te beschrijven,zoveel Jezus en Maria beelden uit vele jaartallen door kunstenaars gemaakt, doen mee in de processie van morgen. Heine liet mij mijn gang even gaan en bleef buiten staan,ik noest dit gewoon zien en in mij opnemen. Ja zo schitterend en bijzonder om te zien als ook een niet gelovige.
Maar goed weer verder om wat te gaan eten. Vonden aan de boulevard een overdekt terras en waren nog plaatsjes vrij. We zaten in een compleet kippenhok, jeetje wat een gekakel van de al op leeftijd zijn de prachtige mooie dames. Het haar mooi, de lipjes gestift!!!! mooie kleding aan, ja schitterend. Bij het weggaan de dames een compliment(met handen en voeten) gegeven dat zij er nog zo mooi uit zien.
Ach ja en zo beleven we van alles en weet je soms al niet meer waar je gisteren was en welke datum het is. Ik hou een klein dagboekje bij om het later toch nog weer eens voor de geest te kunnen halen. O ja en dan de foto’s! Het Doel gaat niet lukken om van elke dag maar 10 foto’s te houden!! Het gaan er meer worden!!

Maar goed, zo eerst wel weer genoeg. Morgen goede Vrijdag en ben benieuwd waar we dan zijn en wat we mee krijgen van deze speciale dag.

Doeei groetjes van Heine en Lily

• 17 April 2019 - 17:49

Henriëtte:

Hoi Lily en Heine,
    Vanavond ademloos jullie verslagen gelezen. Ik ben onder de indruk van jullie avontuur. Het is smullen van de beschrijvingen van jullie wandelingen in de natuur en de culturele ervaringen. Tijdens Samana Santa zijn er veel indrukwekkende processies. Geniet ervan!

• 17 April 2019 - 19:27

George:

Hallo Lily en Heine, dat gaat vast heel bijzondere sfeer geven met Pasen overal, zeker met het mooie weer, die devotie is indrukwekkend vast, genieten daar! Wij gaan fietsen langs de IJssel heerlijk met de Paasdagen maar oh jee jullie verhaal over de pont deed me nog even checken, en inderdaad goede aanlleiding, Hattem ligt er nog uit tot Koningsdag...Veel plezier en bijzondere verhalen met de andere pelgrims!

• 18 April 2019 - 05:14

Christien:

lieve Lily en Heine.

Gauw nog even jullie verhaal gelezen.Zo te lezen genieten jullie volop.Vertrek zo naar Porto waar ik totaal geen zin in heb Voel me nog niet echt lekker.Misschien ligt mijn zin daar op me te wachten.Genieten jullij maar van de tocht en laat ons meegenieten door de verhalen.

dikke kusxxxxx Christien

• 21 April 2019 - 13:36

Dies:

Lily en Heine, zojuist al jullie verhalen gelezen! Wat een heerlijke belevenissen! Mooie ervaringen en mooie verhalen. Geniet van jullie Camino!

• 24 April 2019 - 17:51

Zoon Douwe: