Barre tocht door Pyreneeën - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu Barre tocht door Pyreneeën - Reisverslag uit Zubiri, Spanje van Lily en Heine - WaarBenJij.nu

Barre tocht door Pyreneeën

Blijf op de hoogte en volg Lily en Heine

30 April 2014 | Spanje, Zubiri

Op 29april om 8 uur vertrokken uit St. Jean Pied de port op 200 m hoogte,na een heerlijke nacht en ontbijt en goed gemaakte lunch voor onderweg.Gisterenavond ook een heerlijke Baskische maaltijd gehad met 30 andere pelgrims vanuit de hele wereld,Amerika , Denen, Fransen, Duitsers en uit Menorca. Bijzonder dat wij ons weer zo goed kunnen redden met Engels en Duits, want wij waren de vertalers van het gezelschap!!Heine werd de Gothfather want die mocht de soep opscheppen voor alle anderen.Heel bijzonder zo aan tafel met zoveel aardige mensen met het gezamenlijk doel Santiago de Compostela. Maar goed,op weg met onze 1e voetstappen op de Weg,Een Duitse vrouw vroeg of ze met ons mee mocht lopen,natuurlijk daar ben je Pelgrim voor. De weg begon gelijk goed,lekker steil om hoog,na 2 km al wat kleren uit gedaan, want met het zonnetje erbij hadden we gewoon veel teveel aan.Het werd moeilijk zo steil omhoog en dacht!!waar ben ik aan begonnen?? Heine had alle geduld en dat was ik als steun wel even nodig. Maar de gedachten van mij waren gelukkig maar even,dacht gelijk aan onze doelen en hup vooruit. Het was nog mooi weer en hebben veel mooie uitzichten gezien en ervan genoten en ja weer veel foto' gemaakt. Bij het Kruis aangekomen op 1350m, geluk met mooie uitzichten,zonder wolken. We moesten nog verder omhoog naar 1400 m waar we opeens in de wolken liepen en waar het begon te regenen. Gelukkig een berghut waar de regenkleding aan moest. Nog even gewacht maar er toch maar door want het werd al later. Een barre tocht,koud/nat en nog sneeuw aan de kant van het pad,wat uit steen en klei bestond, blij met de stokken! Opeens een pad naar R en ja daar had je het al wat wij gehoord en gelezen hadden,pad steil naar beneden van 5 km. Geen enkel plekje om te rusten,ieder stap die je zet moet je goed zien neer te zetten,het is gelukt maar vraag niet hoe?? Aangekomen in Roncesvalles om 19.00 uur,hebben we een slaapplek in de oude refugo gekregen, de nieuwe was al vol,maar de kosten waren maar €12,00 voor 2 personen, ja waar krijg je dat nog?Helaas hebben we de mis in de kerk gemist,hadden even geen kracht en puf meer. We hebben nog een pelgrims maaltijd genuttigd en zaten met een Braziliaan en een Deen aan tafel. De spiertjes waren toen toe aan rust en maar naar bed in het stapelbed. Volgens ons stonden er wel 150 stapelbedden,waren nu niet allemaal bezet maar in de zomer wel hoorden wij. Om 22.00 uur ging het licht uit en ongelofelijk maar waar, het was in 1 x rustig, niemand zei meer wat. Maar O je, om 6 uur ging het licht en muziek weer aan en iedereen in rep en roer,behalve wij, lekker rustig aan doen toch! Maar wat ze gisteren niet tegen ons gezegd hadden was, dat om 7 uur iedereen daar weg moest zijn. Paniek! Alles maar in de rugzak gestopt,besloten om op 10 km verder een kamer te gaan zoeken, want hadden toch wel veel behoefte aan een bed met douche en ook erg belangrijk om onze spieren even wat rust te gaan gunnen.Op dit ogenblik liggen we heerlijk in ons bedje,gedoucht en wel, de was is met de hand gedaan en vanavond een maaltijd hier in het pension.We zijn nu in het dorpje Biscarreta, na toch ook weer een tocht van 10 km met 2 pittige beklimmingen.

Tot de volgende keer maar weer,doei groetjes van Heine en Lily

Nog even zeggen:wat is het toch leuk om onderweg te zijn met zoveel pelgrims. Soms loop je met een groepje en dan weer alleen. Ook tref je weer mensen van de 1e overnachting,herkenning en elkaar weer een Bon Camino toewensen. Als je even moet rusten, gelijk een praatje,ja wat mooi en bijzonder.

• 30 April 2014 - 18:46

Nel:

Wat een uitdaging, en wat leuk om zoveel verschillende mensen te ontmoeten.Maar al met al toch een pittige tocht. Dan is 5 km. lopen wel even anders denk ik. De natuur zal ongetwijfeld prachtig zijn, dus ook volop genieten lijkt me zo!!!!Lieve mensen zoals jullie zien volg ik jullie op de voet. Lijkt me geweldig om daar te lopen.Zet 'm op en tot het volgende verslag.
    Liefs en kus van mij.
    Nel.

• 30 April 2014 - 20:19

Corrie Uit Est:

Lieve Lily en Heine
    Fantastisch om jullie zo te kunnen volgen, wat schrijf je het allemaal leuk op Lily. Het is echt allemaal een heel avontuur, ik heb in mijzelf zitten grinniken om dat verhaal van het vroege opstaan. Echt wel ff wennen hoor, maar het lijkt mij gewoon super gaaf om al die verschillende mensen te ontmoeten.
    En allemaal met een doel om te lopen. Lekker blijven genieten verder en ik blijf jullie volgen.
    Liefs
    Corrie

• 30 April 2014 - 21:49

Joke:

Dag Lily en Heine;

Geweldig hoor wat jullie doen, zou er zo zin in hebben. Ook heel bijzonder om zo met allerlei mense in contact te komen. In het vervolg van te voren maar informeren hoe laat je weg moet zijn scheelt een boel stress.
    Veel plezier nog en Bon Camino
    Liefs Joke

• 30 April 2014 - 22:54

Linda:

Hoi Lily en Heine!
    Geweldig om jullie reisverslag te lezen, een beetje het gevoel hebben erbij te zijn!

• 30 April 2014 - 23:06

Anja:

Hoi Heine en Lily,
    Heel veel succes met jullie zware, maar geweldige tocht. We blijven jullie volgen !!!
    Liefs Johanna en Anja

• 01 Mei 2014 - 13:24

Hanneke:

Moi Heine en Lily

Wat een begin met jullie tocht. En dit was nog maar het begin. Succes toppers.
    Liefs van ons oet Pekel.

• 01 Mei 2014 - 20:18

Luit En Betsie Bultena:

Wij wensen jullie alle succes toe.

• 01 Mei 2014 - 21:53

Carla:

Lieve Heine en Lily. Leuk om het verslag te lezen en op deze manier met jullie mee te reizen. Liefs, Fred en Carla

• 01 Mei 2014 - 21:53

Carla:

• 02 Mei 2014 - 08:46

Eddy:

Hi Lily&Heine
    Een fantasties begin en leuk om te lezen. Pas op je benen/spieren: die moeten hard werken.
    Onze allerbeste wensen en stamina
    Eddy & Hermann

• 02 Mei 2014 - 11:48

Eduard Goenhagen:

Goed gedaan, ga zo door en succes!!

• 02 Mei 2014 - 18:00

Fre En Greetje Smith:

Een hel onderneming, sterkte en succes.
    Leuk om de verhalen te lezen.

• 02 Mei 2014 - 18:03

Fre En Greetje Smith:

Fout geschreven, een hele onderneming, groeten Fre en Greetje

• 03 Mei 2014 - 11:40

Jacob En Anita:

hoi Heine en Lily.
    heel veel succes toegewenst,met deze zware tocht.
    groetjes jacob en anita.

• 03 Mei 2014 - 20:15

Dirkjan:

Hoi Lily en Heine,

klinkt als een heel bijzonder avontuur! Erg leuk ook om te lezen over de saamhorigheid onder de pelgrims :).

Veel loopplezier en succes!

Dirkjan

• 05 Mei 2014 - 19:43

Meindert En Dieneke:

jullie maken heel wat mee.wat een mooi avontuur. succes